Pénzügyi tudatosságra neveli a diákokat a Shopping School projekt

A Digitális Pedagógus díjat nyert módszertani ötlet témái a pénzügyi tudatosság és a mesterséges intelligencia. Éder Mártával, az ötlet benyújtójával beszélgettünk.

A Digitális Módszertár az egyik legnagyobb hazai pedagógiai módszertani gyűjtemény, amely az IKT eszközök kreatív használatát segítő, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó ötletek és dokumentumok tára. Sajátossága, hogy tartalmi elemei valós pedagógiai gyakorlaton alapulnak, azaz a köznevelésben dolgozó pedagógusok által feltöltött, gyakorlatban kipróbált elemek. A Digitális Módszertár tartalmait regisztrációt követően bárki, ingyenesen elérheti.
A Tempus Közalapítvány hosszú évek óta fordít figyelmet a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai módszertani támogatására, az egymástól tanulás kultúrájának elterjesztésére és a jó pedagógiai gyakorlatok megosztására, kiemelésére. Ezért a Közalapítvány 2013 óta minden évben – így idén júliusban már tizenegyedik alkalommal - hirdette meg a Digitális Módszertár bővítését célzó felhívását. A felhívás keretében olyan projekteket és óraterveket vártunk, amelyek innovatívan, pedagógiai célokat jól támogatva vonják be a technológiai eszközöket a tanórai vagy tanórán kívüli tanulásba. Szakértőink 47 feltöltött módszertani ötlet közül választották ki, hogy melyek kerülhetnek be a Digitális Módszertárba, és melyek kaphatnak Digitális Pedagógus díjat.

A Digitális Pedagógus díjat nyert módszertani ötlet témái a pénzügyi tudatosság és a mesterséges intelligencia. A projekthez naplóként használható honlap segíti a tudásmegosztást, valamint számos segédletet, forrást tartalmaz, amit fel lehet használni az adaptálás során. Éder Mártával, az ötletet benyújtó pedagógussal készítettünk interjút. 

Mi hívta életre a Shopping School projektet? 

Iskolánk minden évben csatlakozik a Digitális Témahét programjaihoz, s ennek kapcsán igyekszem mindig új ötlettel előállni. Fontos szempont volt most is, hogy lehetőség szerint valamennyi évfolyam diákjai be tudjanak kapcsolódni a tevékenységekbe. Olyan projekten törtem a fejem, ami érdekes, aktuális, azaz a mindennapjaink része. Egy sikertelen online vásárlás alkalmával, annak minden bosszúságával pattant ki az ötlet, hogy hiszen minden nap vásárolunk… ki így, ki úgy, de vásárolunk, miért ne járhatnánk körbe ezt a témát?

shopping_school_project_kep

Mi a projekt célja és a módszertani ötlet lényege?

A projekt alapvető célja a diákok vásárlási, ezzel együtt pénzügyi ismereteinek és tudatosságának, valamint digitális kompetenciájának játékos fejlesztése. A téma innovatív módon kerül feldolgozásra, sok-sok kreatív tevékenységgel egybekötve, programozással, vándor micro:bit programmal, valamint egy tanulási ösvénnyel is segítve a diákok téma iránti érdeklődését, motiváltságuk fenntartását. A tanulási ösvény egyszerre versenyhelyzetet is teremt a diákok körében, ami plusz motivációt ad számukra. A projekthez létrehozott honlapon a tudásmegosztás folyamatos

Mit gondol, mit emelne ki saját ötletében; mi volt kimagaslóan jó megoldás vagy innovatív elem?

Talán a komplexitás, a sokszínű tevékenységek, melyekből választhatnak a diákok, s a kerettörténet, ami tulajdonképpen összetarja a projektet. A projekt során a diákok információkat gyűjtenek, majd egy kerettörténetbe csöppennek. A kerettörténet egy iskola épülete előtti tudósítással kezdődik, mely felhívás is egyszerre, miszerint „Legyél te a legmenőbb hacker!”.  A bemeneti mérés már a kerettörténet része, amely a ráhangolódást is szolgálja. A motivációt fenntartva, a kerettörténetet végig vezetve a diákok célja, hogy az iskola menő hacker csapatába bekerüljenek, így versenyhelyzet alakul ki közöttük, s észrevétlenül végig haladnak a tanulási ösvényen. 

hekker kihívas a shopping school projekthez

A tanulási ösvény helyszíne egy nagyvállalat számítógép terme, ahol különböző színű borítékokat kell megtalálni, amelyek a kihívásokat tartalmazzák. A kihívások során betűket gyűjtenek a diákok, melyek végül a végső teszthez adják a belépési jelszót. A kreativitásukra is nagy szükség van, mert a tanulási ösvény alatt bizonyítaniuk kell rátermettségüket, s digitális készségüket is fejlesztve online plakátot, mémet, promóciós videót, online eszköztárat készítenek. A végső teszt során a dákoknak valós élethelyzeteket kell mérlegelniük, azaz az ismeretszerzéstől eljutnak az alkalmazás fázisához.

Mi motiválta Önt abban, hogy feltöltse a projektet a Digitális Módszertárba? Mit ajánlana új feltöltőknek?

Minden évben igyekszem feltölteni egy-egy kipróbált ötletet, hátha tudok újabb lendületet adni a kollégáknak, hiszen ezen a felületen én is gyakran találok hasznos lehetőségeket, amiket „magammal viszek”. Nem titkolom, a külső elismerés is fontos szempont, hiszen ma a megerősítésre olyan nagy szüksége van a pedagógusoknak, mint egy falat kenyérre. Mindenkit bátorítok a feltöltésre, hiszen adunk-kapunk ezen a felületen, ami nagy érték!

Mit ajánlana azoknak, akik tanóráikra keresnek ötleteket a Digitális Módszertárban? Ön szerint hogyan hasznosíthatóak legjobban a feltöltések?

Számomra minden feltöltés hasznos, mert mindig új megközelítést ad egy-egy ötlet a már ismert online felületeknek is. Szóval sok időt el lehet tölteni a feltöltött ötletek közötti „kincskeresésben”, ami mindenképpen hasznos, mert beindítja a kreativitásunkat egy-egy témában. Gyakran csak a lendület hiányzik egy új alkalmazás vagy felület kipróbálásához, s ezt a Digitális Módszertárban megkaphatjuk.


Ismerje meg Éder Márta Shopping School Project című ötletét! 

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2023-as díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.

Fotó: Éder Márta - Shopping School Project című ötlete