Madártávlat, avagy a generatív mesterséges intelligencia (GMI) felhasználási lehetőségei tanórán kívüli foglakozásokon

A Digitális Módszertárba feltöltött ötlet a fenntarthatósághoz, környezeti neveléshez kapcsolódik, amely jól integrálja a digitális megoldásokat és az élménypedagógiai elemeket.

A Digitális Módszertár az egyik legnagyobb hazai pedagógiai módszertani gyűjtemény, amely az IKT eszközök kreatív használatát segítő, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó ötletek és dokumentumok tára. Sajátossága, hogy tartalmi elemei valós pedagógiai gyakorlaton alapulnak, azaz a köznevelésben dolgozó pedagógusok által feltöltött, gyakorlatban kipróbált elemek. A Digitális Módszertár tartalmait regisztrációt követően bárki, ingyenesen elérheti.
A Tempus Közalapítvány hosszú évek óta fordít figyelmet a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai módszertani támogatására, az egymástól tanulás kultúrájának elterjesztésére és a jó pedagógiai gyakorlatok megosztására, kiemelésére. Ezért a Közalapítvány 2013 óta minden évben – így idén júliusban már tizenegyedik alkalommal - hirdette meg a Digitális Módszertár bővítését célzó felhívását. A felhívás keretében olyan projekteket és óraterveket vártunk, amelyek innovatívan, pedagógiai célokat jól támogatva vonják be a technológiai eszközöket a tanórai vagy tanórán kívüli tanulásba. Szakértőink 47 feltöltött módszertani ötlet közül választották ki, hogy melyek kerülhetnek be a Digitális Módszertárba, és melyek kaphatnak Digitális Pedagógus díjat.

A Digitális Módszertárba feltöltött ötlet a fenntarthatósághoz, környezeti neveléshez kapcsolódik, amely jól integrálja a digitális megoldásokat és az élménypedagógiai elemeket. Az ötlet kidolgozója, Csikó Szilvia mesélt nekünk a projektről. 

Madártávlatból – a kezdetekről…

Madartavlat_projekt_Csiko_Szilvia

A Madártávlat projekt a digitális tábor projektnapjához kapcsolódik, melyben a generatív mesterséges intelligencia felhasználásra épülő kreatív alkotó folyamatokat a bodrogkeresztúri Gólyavédelmi Látogatóközpont interaktív élménypedagógiai foglakozásával és egy Bodrogzúghoz köthető hajós tanulmányi kirándulással kapcsolták össze. A generatív mesterséges intelligencia a mélytanulás egy speciális formája, amely a gépeknek lehetővé teszi, hogy mintázatokat fedezzenek fel és tanuljanak meg az adatokból. A gyerekek számára segítséget jelenthet a kreatív folyamatokban, például új ötletek generálásában, mivel képes automatizálni bizonyos feladatokat, például a képszerkesztést, a szövegírást vagy a filmkészítést. „Számomra azért volt fontos, mert segítségével új módszereket alkalmazhattam az egyéni tanulási utak kialakításában, az interaktív tananyagok létrehozásában, valamint az értékelésben és a visszajelzésben.” – osztotta meg Csikó Szilvia, a projekt és ötlet megvalósítója. „A projekt előzménye a tavaly feltöltött módszertani ötlet, melyet Dénesné Szak Andrea kolléganővel együtt valósítottunk meg. A Mi kis okos falunk egy tantárgyközi projekt, amelyben két intézmény, a Kaposmérői Hunyadi János Általános Iskola, valamint a Sárospataki Református Kollégium Általános Iskolájának diákjai vettek részt. Azt vizsgáltuk, hogy a lakóhelyükön lévő kistelepülések hogyan indulhatnak el abba az irányba, hogy okos településsé vagy ökotelepüléssé váljanak.”

Madartavlat_projekt_1

A módszertan lényege

A projekt címe, a madártávlat egyrészt utal a helyszínre, másrészt az átfogó, a részletektől elvonatkoztató szemléletet is jelenti, például, ha valaki madártávlatból vizsgál egy problémát, akkor nemcsak a részletekkel foglalkozik, hanem a nagy összefüggéseket keresi, ahogyan ezt a megvalósítók is tették. „Bodrogkeresztúr kiemelkedő természeti és kulturális értékek tárháza (vízitúrázásra is alkalmas Boodrogzúg morotvás területe, a Dereszla rézkori aranylelet, Rákóczi -ház) sőt egyik sajátossága, hogy a településeken költő fehér gólyák számát illetően az elsők között szerepel, viszont a népességfogyás szempontjából különösen nehéz helyzetben van, mivel a térség más falvaihoz hasonlóan elöregedő település.”  - foglalta össze a projekt egyik kulcskérdését Szilvia. 

A projekt feladatai között szerepelt podcast és riport elkészítése, logó és webhely fejlécének megtervezése a Microsoft Designer webes eszközeivel, a gyerekek rajzait életre keltő animált karakter készítése, a helyi közösség vagy az ide látogató emberek életét segítő robot megtervezése, valamint a padlet felületén a helyi értékeket gyűjtése.

Mesterséges intelligencia segít vonzóbbá tenni a településeket

Arra a fontos társadalmi kihívásra kerestek a megoldást a diákok közreműködésével, hogy hogyan lehet vonzóvá tenni ezeket a településeket a fiatalabb nemzedék és az ide látogató turisták számára a mesterséges intelligencia, gépi tanulás a dróntechnológia és a felhasználásával. Azt is vizsgálták, hogy az MI hogyan segítheti hosszú távon a faluban élő helyi emberek életét. Szó esett a lakosság és a turisták életminőségének javításáról - például az egészségügyi, rekreációs szolgáltatások fejlesztésével a települések hatékony irányításáról, a zöld és megújuló energiák hasznosításáról az energiaellátásban, a közlekedés és a közbiztonság fejlesztéséről. „Fontos volt számomra, hogy a munka során olyan mesterséges intelligenciával támogatott szolgáltatásokat használjunk, amelyek ingyenesek, ezért döntöttem a Bing csevegés, a Bing képkészítő és a Microsoft Designer mellett. A projekt megvalósításának idején ezeket a szolgáltatások csak Microsoft fiókba bejelentkezve érhettük el, a csevegést csak a Microsoft Edge böngészőben használhattuk, ezért ezeket telepítettük az eszközökre és létrehoztuk a fiókokat.” – mesélt az online eszközökről és szolgáltatásokról Szilvia.

„Óriási a szakmai felelősségünk”

A következő tanév legnagyobb kihívás Csikó Szilvia véleménye szerint az lesz, hogy a generatív AI egyre inkább hozzáférhetővé válik sokak számára, ami új lehetőségeket nyit meg az oktatásban a kreativitás és az innováció terén. Ez a technológia rengeteg lehetőséget rejt magában, de ugyanakkor veszélyei lehetnek, ezért óvatosan és tudatosan kell használni. „Létfontosságú, hogy felismerjük és megértsük ennek a technológiának a lehetőségeit és a hátrányait. Óriási a szakmai felelősségünk, számos etikai kötelezettségnek kell megfelelnünk. A mesterséges intelligencia a tanári/tanuló munkát segíteni fogja, mert használata jelentősen javíthatja a diákok tanulási eredményeit, inspirációt és ötleteket adhat a kreativitás ösztönzésére. Ily módon a mesterséges intelligencia új perspektívákat hozhat az alkotó folyamatokban, például a művészetekben, a zenében, az irodalomban, de soha nem helyettesítheti az emberi kreativitást. A pedagógusoknak segíthet az ismeretek átadásában, a kritikai gondolkodás és a reflexiós készségek fejlesztésében. A mesterséges intelligencia még jelenlegi formájában és jelenlegi korlátai mellett is automatizálhat bizonyos feladatokat, amelyeket az emberek napi szinten végeznek.” – hívta fel a pedagógusok szerepvállalására a figyelmet a projektmegvalósító.

Madartavlat_projekt_3 

Szilvia elmondása szerint a Digitális Módszertár felülete világos és letisztult, jól strukturált, ahol változatos óraterveket és projektterveket lehet találni, amelyek aktivizáló és motiváló hatásúak és tartalmazzák az adaptálási lehetőségeket is. Az ötletek közötti válogatást különböző keresési szempontok, szűrési lehetőségek is segítik. Azok a pedagógusok, akik a tanóráikhoz keresnek ötleteket, láthatják a módszerben felhasznált IKT eszközök-, illetve a módszer pedagógiai céljait, az egyes tevékenység-lépéseket, a módszer alkalmazásának célcsoportját, munkaformáját és időtartamát, a megvalósítás előnyeit és nehézségeit, illetve az ötlethez csatolt állományokat - ezért mindenkinek ajánlja az online platform használatát. 


Ismerje meg Csikó Szilvia "Madártávlat..." című projektjét! 

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2023-as díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.

Fotó: Csikó Szilvia - Madártávlat, avagy a generatív mesterséges intelligencia felhasználási lehetőségei tanórán kívüli foglalkozásokon című projektje