Kultúrák és emberek közötti tükröződéseket fedez fel az eTwins Reflection projekt

A Digitális Pedagógus díjat nyert ötlet egy eTwinning projekt tapasztalatait és eredményeit mutatja be, amelyben 10 ország és 90 tanuló vett részt.

A Digitális Módszertár az egyik legnagyobb hazai pedagógiai módszertani gyűjtemény, amely az IKT eszközök kreatív használatát segítő, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó ötletek és dokumentumok tára. Sajátossága, hogy tartalmi elemei valós pedagógiai gyakorlaton alapulnak, azaz a köznevelésben dolgozó pedagógusok által feltöltött, gyakorlatban kipróbált elemek. A Digitális Módszertár tartalmait regisztrációt követően bárki, ingyenesen elérheti. 
A Tempus Közalapítvány hosszú évek óta fordít figyelmet a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai módszertani támogatására, az egymástól tanulás kultúrájának elterjesztésére és a jó pedagógiai gyakorlatok megosztására, kiemelésére. Ezért a Közalapítvány 2013 óta minden évben – így idén júliusban már tizenegyedik alkalommal - hirdette meg a Digitális Módszertár bővítését célzó felhívását. A felhívás keretében olyan projekteket és óraterveket vártunk, amelyek innovatívan, pedagógiai célokat jól támogatva vonják be a technológiai eszközöket a tanórai vagy tanórán kívüli tanulásba. Szakértőink 47 feltöltött módszertani ötlet közül választották ki, hogy melyek kerülhetnek be a Digitális Módszertárba, és melyek kaphatnak Digitális Pedagógus díjat.

A Digitális Pedagógus díjat nyert ötlet egy eTwinning projekt tapasztalatait és eredményeit mutatja be, amelyben 10 ország és 90 tanuló vett részt. A tükröződések témája izgalmas és kreatív, sokféle feldolgozási lehetőséget rejt magában, amelyeket Fükő Judit, az ötlet kidolgozója osztott meg velünk.

Mi hívta életre az eTwins Reflection projektet? 

A projekt egy régebbi, elkezdett eTwinning projekt ötletén alapult, amely STEM projektként indult, de sajnos nem tudtunk befejezni az akkori partnerekkel. Maga a tükör, tükröződés, mint téma innen származott. Mindenképpen izgatott a téma, sok lehetőséget láttunk benne, ezért egy állandó partnerünknek, Dilek Emir török tanítónőnek (évekkel később) szintén felvetettük az ötletet. Ekkor az eredeti ötletet szinte teljes mértékben átírtuk, más aspektusba helyeztük, az előző témából csak a fotópályázatot tartottuk meg. Igyekeztünk a fogalmat tágabban értelmezni, és különböző nézőpontokból vizsgálni; így az alapvetően csak a tudományos oldalról való megközelítést kibővítettük a társas kapcsolatok, a kultúrák, a művészet témakörére is. 

Intézményünkben, a Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola Hunyadi Mátyás Tagiskolájában nagy hagyománya van a projektpedagógiának. A kollégák, Majorné Urbán Anikó, Kostyánszki Lászlóné és Boczki Attila szintén érdeklődtek a nemzetközi projektek iránt, ezért csatlakoztak a programhoz és nagyszerű ötleteikkel, munkájukkal szintén sokat adtak a projekthez. Ebben a formában egy kisebb szakmai munkaközösségként működtünk együtt, amely lehetővé tette, hogy iskolánk 90 tanulója részt vehessen a tevékenységekben.

eTwins_Fuko_Judit_3

Mi az ötlet, módszertan lényege? 

A projekt célja a természetben lévő és a kultúrák, emberek közötti tükröződések felfedezése, feltárása, különbség aközött, hogy milyen a nézőpontunk, vagy hogyan látunk. 6-12 éves diákok vettek részt a projektben, velük közreműködve öt aspektusból közelítettük meg a tükröződés fogalmát. A természet tükröződése: a tanulók fotókat készítettek tükröződő felületekről, a munkák 3 dimenziós képgalériában kerültek kiállításra. A művészet tükröződése: tükrözéssel, tükröződéssel kapcsolatos műalkotások készítése, valamint mandalakészítés közösen, szimmetrikus rajzok, alkotások. A tudomány tükröződése is megjelent: kaleidoszkóp készítése, különböző használati tárgyak feltalálása az élet fontos területein, vegyes nemzetközi csoportokban - az oktatás, az egészségügy, a szállítás, a közlekedés, kommunikáció és takarítás témáiban. A barátság tükröződése: akrosztikus vers írása közösen a barátságról, a mesterséges intelligencia segítségével, a versből rap-dal létrehozása. A kultúrák tükröződése: saját kultúránk jellemzőinek bemutatása, a hasonlóságok, „tükröződések” keresése. 

Hányan vettek részt a projektben, milyen volt a csapat? 

Projektcsapatunk ötletgazdája, alapítója és koordinálója volt a projektnek, tanáraink közül négyen vettek részt benne, összesen 90 tanulóval. Tíz ország pedagógusai kapcsolódtak be a közös munkába, az általuk tanított osztályokkal, több, mint 350 diák bevonásával.

eTwins_Fuko_Judit_1

Mit gondol, mit emelne ki saját ötletében; mi volt kimagaslóan jó megoldás vagy innovatív elem?

Úgy gondolom, hogy sikerült különböző korosztályokra adaptálható feladatokat találnunk. Kreatívan és a célnak megfelelően használtunk a különféle digitális alkalmazásokat amellett, hogy figyeltünk rá, a diákok számára ne legyen túl bonyolult a kezelésük. A projekt lehetőséget kínált az interdiszciplináris megközelítésre, ezért a diákok mindegyike megtalálhatta azt a szálat, amellyel kapcsolódhatott a témához. A különböző érdeklődésű és tehetségű diákok sokféle tevékenységből választhattak. A nemzetközi együttműködés ablak volt a világra, megismerhettük más nemzetek gyermekeit, kultúráját. Kiemelném az együttműködés fontosságát és a közös projekttermékeinket, amelyek kollaboráció eredményeként jöttek létre.

Mi motiválta Önt abban, hogy feltöltse a projektet a Digitális Módszertárba? Mit ajánlana az új feltöltőknek?

Bár a környezeti feltételek és a támogatás rendkívül fontos, az innováció végrehajtása a megvalósítókon múlik. Azon, hogy hogyan tudják a kitűzött célokat helyi szinten, a saját pedagógiai gyakorlatukba beépítve alkalmazni. Nem feltétlenül fontos nagy dolgokban gondolkozni és látványos, nagyívű projekteken dolgozni, a valódi megújulás a napi munkába való beillesztést, gyakorlatot jelenti. Leginkább különböző ötleteket, eszközöket szerettem volna bemutatni, egy-egy digitális lehetőség alkalmazhatóságát a tanteremben. Valójában nem az volt a szándék, hogy egy „egy az egyben” ugyanígy megvalósítandó projektet adjak át a kollégáknak (bár ez is lehetőség), inkább az, hogy a különböző tevékenységek, eszközök közül kínáljon ötleteket, választási lehetőséget a saját munkájukba beépítve.

Mit ajánlana azoknak, akik tanóráikra keresnek ötleteket a Digitális Módszertárban? Ön szerint hogyan hasznosíthatók legjobban a feltöltések?

A Digitális Módszertár remek lehetőséget nyújt arra, hogy különböző témák keresésével kész anyagokat, vagy csak ötleteket nyújtson. Ezen kívül azonban érdemes más témákat, vagy más korosztályoknak szóló feltöltéseket is elolvasni, hiszen néha csak egy-egy szikra, vagy ötlet, esetleg egy jó eszköz hiányzik a pedagógus tárából, hogy a saját témájában a saját ötletét megvalósítsa.

Tudna mondani egy olyan feltöltést, ötletet a Digitális Módszertárból, amit más pedagógus töltött fel, de nagyon tetszett Önnek és akár fel is használta?

A Csillagösvényen című projekt, amelyet Kiss Mónika Mária töltött fel, egy igazi, alsós tanulóknak való, szívet melengető projekt. A mese mindig elvarázsolja és közelebb hozza a gyerekeket, a közös meseírás pedig különösen összekovácsolja őket. A Csaja Zsuzsa által feltöltött Képregény költészet című projekt is nagyon kreatív, a diákokhoz közel álló tevékenységeket kínál. Az Egy hajóban című, Horváthné Gyurisán Szabina által feltöltött ötlet rendkívül innovatív, diákközpontú megközelítése a pedagógusnapnak. De sorolhatnám a kiválóbbnál kiválóbb ötleteket.


Ismerje meg az Fükő Judit, Boczki Attila, Kostyánszki Lászlóné, Majorné Urbán Anikó eTwins reflection project ötletét!

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2023-as díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.

Fotó: Fükő Judit, Boczki Attila, Kostyánszki Lászlóné, Majorné Urbán Anikó -  eTwins reflection project