Ez nem majomkodás! - Ha a gyerekek találnak egy olyan problémát, amelyet magukénak éreznek, képesek hatékonyan dolgozni

A projekt ötletgazdája, Kukk Ibolya szerette volna felhívni a gyerekek figyelmét a környezeti problémákra és a hatékony cselekvésre.

A Digitális Módszertár az egyik legnagyobb hazai pedagógiai módszertani gyűjtemény, amely az IKT eszközök kreatív használatát segítő, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó ötletek és dokumentumok tára. Sajátossága, hogy tartalma valós pedagógiai gyakorlaton alapszik, amelyet a köznevelésben dolgozó pedagógusok által feltöltött és kipróbált elemek alkotnak. A Digitális Módszertár tartalmait regisztrációt követően bárki, ingyenesen elérheti. 

A Tempus Közalapítvány hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordít a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai-módszertani támogatására, az egymástól tanulás kultúrájának terjesztésére, és a jó pedagógiai gyakorlatok megosztására. Ennek megfelelően az intézmény 2013 óta minden évben meghirdeti a Digitális Módszertár bővítését célzó felhívását.

A felhívás alkalmával olyan projekteket és óraterveket vártunk, amelyek innovatívan, a pedagógiai célokat megfelelően támogatva vonják be a technológiai eszközöket a tanórai vagy tanórán kívüli munkába. Szakértőink 47 feltöltött módszertani ötlet közül választották ki, hogy melyek kerüljenek be a Digitális Módszertárba, és melyek kapjanak Digitális Pedagógus Díjat. 

A Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye valósította meg az „Ez nem majomkodás!” című projektet, alsó tagozatos gyerekekkel. 

Az ötletet benyújtó díjazott: Kukk Ibolya
A díjazott intézménye: 
Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye

A cél - a digitális készségfejlesztésen túl - a tudatos szemléletformálás, a fenntarthatóságra és az ökológiai tudatosságra való nevelés volt. 

A projekt ötletét a 2022-es energiaválság adta. Jane Goodall etológus, csimpánzkutató üzenetet küldött a magyarok számára, amely nagy hatással volt a gyerekekre. Ebben az időszakban ismerték meg azokat a tartalmakat is, amelyek bemutatták a gorillák életét és az őket veszélyeztető környezeti tényezőket, köztük a koltán bányászatát, amelyet a mobiltelefonok gyártásához használnak. A Jane Goodall Intézet indított egy kampányt „Passzold vissza, tesó!” címmel, melynek az a célja, hogy a mobiltelefonokat begyűjtse és környezetkímélő módon megsemmisítse. Ehhez kapcsolódva közel 40 kg mobiltelefont és tartozékot gyűjtött össze az iskola, mellyel az intézmények kategóriában első helyezést értek el. A gyerekek a szülőkkel közösen fogadalmat tettek és vállalásokat fogalmaztak meg, hogy hogyan fognak takarékoskodni az energiával, továbbá logót terveztek vászontáskákra, amelyeket rendszeresen és szívesen használnak. 

csoportkep alsó tagozatos gyerekekkel

A projekt zárásaként írtak egy összefoglaló könyvet, amely az iskola honlapjára is felkerült. Kukk Ibolya a fenntarthatósági iskolai projektet kiegészítette digitális alkalmazásokkal, ahol a gyerekek különböző információmegosztó rendszerekben dolgoztak, mélyítették ismereteiket, kollaboráltak egymással, miközben a szociális kompetenciájuk is fejlődött. Igyekezett azokat az alkalmazásokat beépíteni a projektbe, amelyek jól segítik az önálló és hálózati tanulást, amelyekben megjelenik a játékosítás, és ahol folyamatos a visszacsatolás. 

faliújság és gyűjtőláda a környezettudatosság jegyében

Innovátori mesterpedagógusként Kukk Ibolya a pedagógusok közötti tudásmegosztást rendkívül fontos tevékenységnek érzi, amely segítséget nyújt a szakmai fejlődésükhöz, az oktatási módszerek javításához és az innovációhoz, ezért a projektet feltöltötte a Módszertani Ötlettárba. Az ötlet egy aktuális és központi témát jár körbe, jól épít a diákok aktivizálására, illetve a környezetük bevonására is. A projekt erőssége ezen túl, hogy hangsúlyozza a biztonságos médiahasználatot. 

Kukk Ibolya szerint, ha a gyerekek találnak egy olyan problémát, amelyet magukénak éreznek, akkor képesek hatékonyan dolgozni. A feladatok mellett fontos megtervezni az értékelés (ön- és társértékelés) részletes szempontrendszerét, ezzel is támogatva az értékelési kultúrát.  Hangsúlyozni kell továbbá a biztonságos és etikus médiahasználatot a tevékenységek során.

Ha ajánlana másik ötletet is, Éder Márta feltöltéseit javasolná, amelyeket 3-4. évfolyamosokkal valósított meg, változatos témákban. Az „Állati jó hét, avagy mesterséges intelligenciával könnyebb?” címet viselő projektjének témája az állatok védelme: hogyan válhatunk felelős állattartókká és hogyan lehet segítségünkre ebben a mesterséges intelligencia? „Az állatok nyomában” című projektben nyomoznak a diákok, online 3D házat építenek házi kedvenceiknek, egy applikáció segítségével megszólaltatják házi állataikat, ötletelnek a mesterséges intelligencia felhasználásáról, és elgondolkodnak azon, hogy vajon jó lenne-e, ha értenénk az állatok nyelvén. 


Ismerje meg Kukk Ibolya "Ez nem majomkodás!" című projektjét! 

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2023-as díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.

Fotó: Kukk Ibolya - Ez nem majomkodás! című projektje