A TikTok nem csak egy népszerű platform, de az oktatásban is segítséget nyújthat!

Az Óbudai Árpád Gimnázium tanulói Tóth-Székely Florentina Katalin ötletét valósították meg, amely során a diákon kreativitása került előtérbe.

A Digitális Módszertár az egyik legnagyobb hazai pedagógiai módszertani gyűjtemény, amely az IKT eszközök kreatív használatát segítő, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó ötletek és dokumentumok tára. Sajátossága, hogy tartalma valós pedagógiai gyakorlaton alapszik, amelyet a köznevelésben dolgozó pedagógusok által feltöltött és kipróbált elemek alkotnak. A Digitális Módszertár tartalmait regisztrációt követően bárki, ingyenesen elérheti. 

A Tempus Közalapítvány hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordít a köznevelésben dolgozó pedagógusok szakmai-módszertani támogatására, az egymástól tanulás kultúrájának terjesztésére, és a jó pedagógiai gyakorlatok megosztására. Ennek megfelelően az intézmény 2013 óta minden évben meghirdeti a Digitális Módszertár bővítését célzó felhívását.

A felhívás alkalmával olyan projekteket és óraterveket vártunk, amelyek innovatívan, a pedagógiai célokat megfelelően támogatva vonják be a technológiai eszközöket a tanórai vagy tanórán kívüli munkába. Szakértőink 47 feltöltött módszertani ötlet közül választották ki, hogy melyek kerüljenek be a Digitális Módszertárba, és melyek kapjanak Digitális Pedagógus Díjat. 

Az ötletet benyújtó díjazott: Tóth-Székely Florentina Katalin
A díjazott intézménye: Óbudai Árpád Gimnázium

Az ötlet címe: Budapest városnegyedeinek bemutatása a TikTok felület segítségével. Hogyan jött létre?

A tavalyi tanévben vettem részt az egyéni összefüggő tanítási gyakorlatomon, ekkor írtam a szakdolgozatomat. A gyakorlatot kísérő vezetőtanár hívta fel a figyelmem a lehetőségre, hiszen tudta, hogy nagyon szívesen gondolkodom különböző izgalmas módszereken és fontos számomra a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztése. A konkrét módszert a szakdolgozatomba készítettem el, és nagyon örültem a lehetőségnek, hogy a Digitális Módszertárba is feltölthettem a munkám. 

Mi motiválta a feltöltésre?

Úgy gondolom, hogy a TikTok egy népszerű platform, amiről még kevesen ismerik fel, hogy az oktatásban is jelentős segítséget nyújthat az ismeretek átadásában, vagy a tanulók motiválásában is. Szerettem volna, ha minél több tanár ismeri meg ezt a lehetőséget – ehhez ideális felület a Digitális Módszertár. 

Kik segítették abban, hogy díjazott ötletet töltsön fel? 

Nagyon sokat segített az egyetemi képzésem – az oktatóm szemlélete és támogatása, illetve a már említett vezetőtanárom, aki végig nagyon lelkesítő volt a projekt elkészítése során. Sokat köszönhetek a tanulóknak is, akik modern felfogásukkal, dinamikusságukkal mindig szívesen vesznek részt új módszerek kipróbálásában.

tiktok_ertekeles2

Mit emelne ki saját ötletében, mi volt kimagaslóan jó megoldás vagy innovatív elem?

A TikTok felület alkalmazását mindenképp innovatívnak gondolom, mivel a tanulók nagy része – bár valószínűleg használja – oktatási keretek között korábban még nem találkozott vele, így megismerhetnek egy új felhasználási módot. Emellett jónak tartom, hogy a diákoknak is aktívan részt kell venniük a feladat elvégzésében, mert manapság már nem elég, ha megtanulnak ismereteket, fontos, hogy tudjanak csapatban és önállóan is dolgozni. 

Milyen módszert, eszközt ajánlana más pedagógusoknak is? 

Az interneten már nagyon sok hasznos felület elérhető, amelyeket bevonhatunk a tanóráinkba. Én már viszonylag régóta alkalmazom a Mentimeter weboldalt, ahol többféle szavazás, gondolattérkép is megtalálható. Érdemes lehet az órák elején ismétlésre, ráhangolódásra, vagy akár egy konkrét feladat elvégzése után az értékelésre használni. 

Mit ajánlana azoknak, akik tanóráikra keresnek ötleteket a Digitális Módszertárban? Hogyan hasznosíthatóak legjobban a feltöltések? 

Az oldal szuper keresési felülettel rendelkezik, de mindenképp érdemes szűkíteni a célunknak megfelelően. Fontosnak tartom, hogy előre gondoljuk át, mit szeretnénk csinálni a tanórán, mert vannak ötletek, melyek nagyobb előkészületet igényelnek.  Ha ezt időben megtesszük, akkor sokkal izgalmasabbá tehetjük az órákat. 

Van olyan új projektje, amit tervez majd feltölteni?

Igen, jelenleg egy másik népszerű felületet, az Instagramot bevonó módszeren dolgozom. 

Ajánljon egy kedvenc feltöltést a Digitális Módszertárból! 

A mi kis ökofalunk – fenntartható közösségek a 21. században projekt nagyon izgalmas, aktívan bevonja a tanulókat a tanulás folyamatába, és olyan eszközöket használ, amelyeket feltehetően ők is ismernek, így különösen közel áll hozzám.


Ismerje meg Tóth-Székely Florentina - Budapest városnegyedeinek bemutatása a TikTok felület segítségével  című projektjét! 

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2023-as díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.

Fotó: Tóth-Székely Florentina - Budapest városnegyedeinek bemutatása a TikTok felület segítségével című projektje