Mutassuk meg magunkat, ezzel is bátorítva minden pedagógus kollégát
A Pipitér tagóvoda óvodapedagógusai szerint a nyitottság és a kreativitás munkájuk fontos része és csapatmunkával hozták létre a Digitális Módszertárba feltöltött projektjüket.

A karantén és az online oktatás mindenki életében hozott kihívást okozó helyzeteket, ami kiemelten igaz az óvodások „távoktatására”. A nagykanizsai Pipitér Tagóvoda pedagógusai azonban, ebben az időszakban is feltalálták magukat. Innovatív ötletüket megosztották a Tempus Közalapítvány pedagógusoknak szóló adatbázisában a Digitális Módszertárban és ezzel 2021-ben elnyerték a Digitális Pedagógus Díjat.
Önöknek ez az első alkalom, hogy a Digitális Pedagógus Díjat vehettek át. Hogyan jött létre a „Mitől zöld a föld?” című projektjük?
A világjárvány ösztönzött minket arra, hogy a rendelkezésünkre álló digitális eszközeinket kreatív módon alkalmazzuk óvodásaink és szüleik elérésében. 2020-ban azzal szembesültünk, hogy egy teljesen új oldalról kell megközelítenünk az óvodapedagógiát, az online térben kell elérnünk és megszólítanunk a gyerekeket és a szülőket. Óvodás gyerekekről lévén szó, ez nagyon nehéz volt: megpróbáltuk pótolni – először a kerítésgalériánkon, majd a közösségi média felületeinken – azt a személyes kontaktust, amit egyébként nagyon nehezen lehet, hiszen az ölelés, érintés egy 3 -7 éves gyerek esetében nélkülözhetetlen. De nem húzhattuk sokáig az időt: a szülők várták az útmutatást, és a gyerekek kezét sem szerettük volna elengedni.
Ebben az időszakban nagyon sokat egyeztettünk a kollégákkal, sokat ötleteltünk és elkezdtük aktívan, kreatívan és sokoldalúan használni a digitális eszközeinket. Ez ösztönzött minket arra, hogy hasznosítsuk a pandémia idején szerzett tapasztalatainkat és megmérettessük magunkat egy versenyen. Az alapötletet a közeledő Föld napja adta, ehhez kapcsoltunk zöld tartalmakat, a fenntarthatóság témáiban. A „Mitől zöld a föld?” című projektünk olyannyira jól sikerült, hogy egy országos első díjat hoztunk el a 2021-es Digitális Témahétről.
A Tempus Közalapítvány Digitális Módszertár adatbázisában elérhető a Pipitér Tagóvoda projektje is, melynek megvalósításán igazi csapatmunkában dolgoztak a kollégák. Öt óvodapedagógus dolgozott a projekten, és a közös ötletelés alapján születtek a tervek, három óvónő a saját csoportjában a gyakorlati megvalósítást is végezte, egy kolléganő a szülők, ill. a vírushelyzet miatt otthon lévő gyermekek tájékoztatása és bevonása céljából a Padletet szerkesztette és napi szinten bővítve annak tartalmát. Szakmai koordinátorként és pályázatíróként a tagóvoda-vezető is aktívan közreműködött a program sikeres megvalósításában.
Hol hallottak a Digitális Módszertárról, és annak lehetőségeiről?
Amikor az ötlettel és módszertanokkal kapcsolatban elkezdtünk cikkeket olvasni és a különböző megjelenéseknek utánanézni, szembejöttek velünk a Digitális Pedagógus Díjról szóló anyagok, és ekkor találkoztunk a Módszertárba való feltöltés lehetőségeivel is.
Mi motiválta Önöket, hogy szerencsét próbáljanak? Mik vagy kik segítették, hogy ötletet töltsenek fel?
Nagykanizsán ez egy újszerű kezdeményezés volt. Úgy alkalmaztuk a rendelkezésünkre álló infokommunikációs eszközöket, hogy közben szem előtt tartottuk az óvoda hagyományos értékrendjét. A gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve, a szabad játék vagy a tevekénységbe ágyazott élményközpontú felfedezés nem szenvedhetett csorbát. Ezekhez rendeltük hozzá a digitális eszközöket, ott, ahol ennek szükségét éreztük, és ahol ezekkel az eszközökkel olyat tudtunk megmutatni, amit mással nem.
A nevelőtestünk nagyon nyitott volt, lelkes és motivált, ez pedig arra ösztönzött, hogy pályázzunk és fejlesszük az infokommunikációs eszközparkunkat is. Tulajdonképpen ez motivált minket a feltöltésben is: minél több lehetőségeket használjunk ki és mutassuk meg magunkat, ezzel is bátorítva minden pedagógus kollégát.
Mit ajánlanak azoknak, akik gondolkoznak a feltöltésen?
Mindenképpen azt tanácsolnám, hogy először merüljenek el a digitális eszközök módszertárában és olvassák át a szakirodalmakat. Alapvető informatikai ismeretekkel ma már minden óvodapedagógusnak kell rendelkeznie, és ha ezt a tudását kibővíti és nyitott az óvoda vezetősége, akkor bátran bele lehet vágni. Emellett, mi részt vettük különböző képzéseken, amelyek megerősítettek minket abban, hogy a módszertani elképzelésünk jó irányba halad és elkezdhetjük annak megvalósítását.
Viszont nagyon fontos, hogy ne egy az egyben vegyük át egymás ötleteit. Úgy gondolom, hogy a kreativitás talán a legfontosabb alapfeltétele a munkánknak. Kutakodjuk kicsit és a szimpatikus találatok legyenek az alapjai annak, amihez mindenki hozzáteszi a helyi sajátosságokat a saját maga által kitalált újdonságokat, a gyermekcsoportja adottságait stb. Hiszen, ha nem érezzük közel magunkhoz, úgyszólván magunkénak a projektet, akkor nem is tudjuk szívvel-lélekkel véghez vinni azt, ezért nagyon fontos, hogy mindenki tegye bele a saját személyiségét. Így olyan projektek születhetnek, amivel azonosulni tud az adott közösség, ami szerethető, és ami ebből következően, könnyen végrehajtható.
Mit ajánlanának azoknak, akik inspirációt keresnek, hogyan tudnák a legjobban hasznosítani a feltöltéseket?
A Módszertár legnagyobb pozitívuma, hogy a feltöltések tematikusan vannak bontva, beszédesek a címek, sőt a korosztályokon belüli keresésben is tud segítséget adni. Ha valaki egy adott témában keres ötletet, akkor célirányosan is tud válogatni.
A Digitális Módszertár felhívására minden évben olyan pedagógusok jelentkezését várjuk, akik saját ötleteiket megosztanák oly módon, hogy azok bárki számára elérhetővé, kereshetővé, adaptálhatóvá váljanak. A feltöltött ötletek közül azok, amelyek megfelelnek a felhívás szempontjainak, az értékelést követően publikussá válnak a Digitális Módszertárban.
A szakértői értékelés alapján a felhívásra jelentkező, kiemelkedő ötletek feltöltőinek munkáját Digitális Pedagógus Díjjal ismerjük el, melynek átadására és a díjazott ötletek bemutatására az évente megrendezésre kerülő Digitális Konferencián kerül sor.
A kezdeti sikerek után gondolkoznak új feltöltésen?
Igen, mindenképpen. A projekt megvalósítása óta a digitális eszközökkel való tevekénységek részesei a mindennapjainknak. Nemcsak pályázatokon veszünk részt, hanem a témáink feldolgozásához folyamatosan használjuk a különböző eszközöket. Újra folyamatban van a pályázás a 2022-es Digitális Témahéten, amin idén pedagógus és intézményi kategóriában is indulunk, Nagykanizsa Központi Óvoda két másik tagóvodájával, valamint Erasmus+ partnereinkkel közösen. Ez nagy kihívás, mivel külhoni, partnerintézményeinkkel kívánjuk beadnia pályázatunkat.
Emellett megvalósítottunk egy több mint három hónapos projektet, amelyeknek központi eleme az állatvédelem volt, és amibe szintén beépíttettük a rendelkezésünkre álló digitális eszközöket.
Töltse fel ötletét a Digitális Módszertárba és nyerjen Digitális Pedagógus Díjat!
A Digitális Módszertár a gyakorlatban hasznosítható ötleteket és eszközöket kíván összegyűjteni és bemutatni: óratervek (1-2 órás pedagógiai folyamatok) és projekttervek (legalább 3 tanórányi pedagógiai folyamatok) egyaránt benyújthatók, egy feltöltő akár mindkét kategóriába tölthet fel módszertani ötleteket. A Felhívás részleteit ITT találja, a feltöltés időszaka: 2022. július 1. - augusztus 15.