Mutassuk meg magunkat, ezzel is bátorítva minden pedagógus kollégát

A Pipitér tagóvoda óvodapedagógusai szerint a nyitottság és a kreativitás munkájuk fontos része és csapatmunkával hozták létre a Digitális Módszertárba feltöltött projektjüket.

Mutassuk meg magunkat ezzel is batoritva minden pedagogus kollegat
Mutassuk meg magunkat, ezzel is bátorítva minden pedagógus kollégát

A karantén és az online oktatás mindenki életében hozott kihívást okozó helyzeteket, ami kiemelten igaz az óvodások „távoktatására”. A nagykanizsai Pipitér Tagóvoda pedagógusai azonban, ebben az időszakban is feltalálták magukat. Innovatív ötletüket megosztották a Tempus Közalapítvány pedagógusoknak szóló adatbázisában a Digitális Módszertárban és ezzel 2021-ben elnyerték a Digitális Pedagógus Díjat.

Mutassuk meg magunkat ezzel is batoritva minden pedagogus kollegatMutassuk meg magunkat ezzel is batoritva minden pedagogus kollegat

Önöknek ez az első alkalom, hogy a Digitális Pedagógus Díjat vehettek át. Hogyan jött létre a „Mitől zöld a föld?” című projektjük?

A világjárvány ösztönzött minket arra, hogy a rendelkezésünkre álló digitális eszközeinket kreatív módon alkalmazzuk óvodásaink és szüleik elérésében. 2020-ban azzal szembesültünk, hogy egy teljesen új oldalról kell megközelítenünk az óvodapedagógiát, az online térben kell elérnünk és megszólítanunk a gyerekeket és a szülőket. Óvodás gyerekekről lévén szó, ez nagyon nehéz volt: megpróbáltuk pótolni – először a kerítésgalériánkon, majd a közösségi média felületeinken – azt a személyes kontaktust, amit egyébként nagyon nehezen lehet, hiszen az ölelés, érintés egy 3 -7 éves gyerek esetében nélkülözhetetlen. De nem húzhattuk sokáig az időt: a szülők várták az útmutatást, és a gyerekek kezét sem szerettük volna elengedni.

Ebben az időszakban nagyon sokat egyeztettünk a kollégákkal, sokat ötleteltünk és elkezdtük aktívan, kreatívan és sokoldalúan használni a digitális eszközeinket. Ez ösztönzött minket arra, hogy hasznosítsuk a pandémia idején szerzett tapasztalatainkat és megmérettessük magunkat egy versenyen. Az alapötletet a közeledő Föld napja adta, ehhez kapcsoltunk zöld tartalmakat, a fenntarthatóság témáiban. A „Mitől zöld a föld?” című projektünk olyannyira jól sikerült, hogy egy országos első díjat hoztunk el a 2021-es Digitális Témahétről.

A Tempus Közalapítvány Digitális Módszertár adatbázisában elérhető a Pipitér Tagóvoda projektje is, melynek megvalósításán igazi csapatmunkában dolgoztak a kollégák. Öt óvodapedagógus dolgozott a projekten, és a közös ötletelés alapján születtek a tervek, három óvónő a saját csoportjában a gyakorlati megvalósítást is végezte, egy kolléganő a szülők, ill. a vírushelyzet miatt otthon lévő gyermekek tájékoztatása és bevonása céljából a Padletet szerkesztette és napi szinten bővítve annak tartalmát. Szakmai koordinátorként és pályázatíróként a tagóvoda-vezető is aktívan közreműködött a program sikeres megvalósításában.

Hol hallottak a Digitális Módszertárról, és annak lehetőségeiről?

Amikor az ötlettel és módszertanokkal kapcsolatban elkezdtünk cikkeket olvasni és a különböző megjelenéseknek utánanézni, szembejöttek velünk a Digitális Pedagógus Díjról szóló anyagok, és ekkor találkoztunk a Módszertárba való feltöltés lehetőségeivel is.

Mutassuk meg magunkat ezzel is batoritva minden pedagogus kollegat

Mi motiválta Önöket, hogy szerencsét próbáljanak? Mik vagy kik segítették, hogy ötletet töltsenek fel?

Nagykanizsán ez egy újszerű kezdeményezés volt. Úgy alkalmaztuk a rendelkezésünkre álló infokommunikációs eszközöket, hogy közben szem előtt tartottuk az óvoda hagyományos értékrendjét. A gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve, a szabad játék vagy a tevekénységbe ágyazott élményközpontú felfedezés nem szenvedhetett csorbát. Ezekhez rendeltük hozzá a digitális eszközöket, ott, ahol ennek szükségét éreztük, és ahol ezekkel az eszközökkel olyat tudtunk megmutatni, amit mással nem.

A nevelőtestünk nagyon nyitott volt, lelkes és motivált, ez pedig arra ösztönzött, hogy pályázzunk és fejlesszük az infokommunikációs eszközparkunkat is. Tulajdonképpen ez motivált minket a feltöltésben is: minél több lehetőségeket használjunk ki és mutassuk meg magunkat, ezzel is bátorítva minden pedagógus kollégát.

Mit ajánlanak azoknak, akik gondolkoznak a feltöltésen?

Mindenképpen azt tanácsolnám, hogy először merüljenek el a digitális eszközök módszertárában és olvassák át a szakirodalmakat. Alapvető informatikai ismeretekkel ma már minden óvodapedagógusnak kell rendelkeznie, és ha ezt a tudását kibővíti és nyitott az óvoda vezetősége, akkor bátran bele lehet vágni. Emellett, mi részt vettük különböző képzéseken, amelyek megerősítettek minket abban, hogy a módszertani elképzelésünk jó irányba halad és elkezdhetjük annak megvalósítását.

Viszont nagyon fontos, hogy ne egy az egyben vegyük át egymás ötleteit. Úgy gondolom, hogy a kreativitás talán a legfontosabb alapfeltétele a munkánknak. Kutakodjuk kicsit és a szimpatikus találatok legyenek az alapjai annak, amihez mindenki hozzáteszi a helyi sajátosságokat a saját maga által kitalált újdonságokat, a gyermekcsoportja adottságait stb. Hiszen, ha nem érezzük közel magunkhoz, úgyszólván magunkénak a projektet, akkor nem is tudjuk szívvel-lélekkel véghez vinni azt, ezért nagyon fontos, hogy mindenki tegye bele a saját személyiségét. Így olyan projektek születhetnek, amivel azonosulni tud az adott közösség, ami szerethető, és ami ebből következően, könnyen végrehajtható.

Mutassuk meg magunkat ezzel is batoritva minden pedagogus kollegat

Mit ajánlanának azoknak, akik inspirációt keresnek, hogyan tudnák a legjobban hasznosítani a feltöltéseket?

A Módszertár legnagyobb pozitívuma, hogy a feltöltések tematikusan vannak bontva, beszédesek a címek, sőt a korosztályokon belüli keresésben is tud segítséget adni. Ha valaki egy adott témában keres ötletet, akkor célirányosan is tud válogatni.

A Digitális Módszertár felhívására minden évben olyan pedagógusok jelentkezését várjuk, akik saját ötleteiket megosztanák oly módon, hogy azok bárki számára elérhetővé, kereshetővé, adaptálhatóvá váljanak. A feltöltött ötletek közül azok, amelyek megfelelnek a felhívás szempontjainak, az értékelést követően publikussá válnak a Digitális Módszertárban.

A szakértői értékelés alapján a felhívásra jelentkező, kiemelkedő ötletek feltöltőinek munkáját Digitális Pedagógus Díjjal ismerjük el, melynek átadására és a díjazott ötletek bemutatására az évente megrendezésre kerülő Digitális Konferencián kerül sor.

A kezdeti sikerek után gondolkoznak új feltöltésen?

Igen, mindenképpen. A projekt megvalósítása óta a digitális eszközökkel való tevekénységek részesei a mindennapjainknak. Nemcsak pályázatokon veszünk részt, hanem a témáink feldolgozásához folyamatosan használjuk a különböző eszközöket. Újra folyamatban van a pályázás a 2022-es Digitális Témahéten, amin idén pedagógus és intézményi kategóriában is indulunk, Nagykanizsa Központi Óvoda két másik tagóvodájával, valamint Erasmus+ partnereinkkel közösen. Ez nagy kihívás, mivel külhoni, partnerintézményeinkkel kívánjuk beadnia pályázatunkat.

Emellett megvalósítottunk egy több mint három hónapos projektet, amelyeknek központi eleme az állatvédelem volt, és amibe szintén beépíttettük a rendelkezésünkre álló digitális eszközöket.

Töltse fel ötletét a Digitális Módszertárba és nyerjen Digitális Pedagógus Díjat!
A Digitális Módszertár a gyakorlatban hasznosítható ötleteket és eszközöket kíván összegyűjteni és bemutatni: óratervek (1-2 órás pedagógiai folyamatok) és projekttervek (legalább 3 tanórányi pedagógiai folyamatok) egyaránt benyújthatók, egy feltöltő akár mindkét kategóriába tölthet fel módszertani ötleteket. A Felhívás részleteit ITT találja, a feltöltés időszaka: 2022. július 1. - augusztus 15.