Fókuszban a facilitátor

A tanulás jövője

Kiadvány, mely kézzelfogható, gyakorlatias és könnyen mozgósítható tudásokat, tapasztalatokat, eszközöket ad a tanulás támogatását végző szakemberek számára.

A tanulás jövője – egy kifejezés, amely mindig aktuális. 

A Tempus Közalapítvány egyik küldetése, hogy a tanulás támogatásában, a tanulás és a tanítás folyamataiban (kulcs)szereplők számára biztosíthassák a magas színvonalú szakmai  szolgáltatásokat, műhelyeket, kiadványokat és képzéseket.

Az alább elérhető, "a tanulás jövője kötetsorozat" jelen kiadásának célja, hogy tapasztalatokat, eszközöket adjon a tanulás támogatását végző szakemberek számára, így a pedagógusoknak, tanároknak, facilitátoroknak, online facilitátoroknak egyaránt. 

A facilitátorok (és azon belül is főleg az online facilitátorok) képzését és szerepét érdemes kiemelten kezelni, és az alábbi kiadvány több szempontból is hiánypótlónak tekinthető:

  • a 2020-tól induló globális járványhelyzet rámutatott arra, hogy az online tanulás megoldható, de igazán jól csinálni nehéz; 
  • jelenleg magyar nyelven ilyen jellegű szakirodalom nem érhető el;
  • az ötletgazda és a szerző saját kipróbált tapasztalait is beépítette a kiadványba. 

Facilitálni annyit tesz, mint segíteni másokat azért, hogy

  • egy folyamatban eredményesen vegyenek részt,
  • megoldást találjanak egy problémára vagy
  • megegyezésre jussanak egymással;

eközben a facilitátornak semlegesnek kell maradnia, fontos a részvétel ösztönzése, a folyamat irányítása, de nem dominálása, hogy a csoportban minél több kreatív ötlet születhessen meg.

A facilitátor nem tud a résztvevők helyett tanulni, vagy egymaga eredményre jutni, de a kurzus (tanulási) céljait szem előtt tartva segíti a résztvevőket, saját céljaik, elvárásaik figyelembevételével. Elfogulatlan, amikor beszélgetést irányít, óvatos a saját véleményének megfogalmazásakor, ügyesen él, de nem él vissza vezetői szerepével, ugyanakkor ösztönzi a résztvevőket a közös gondolkodásra, problémamegoldásra. 

Mindezt persze egy online facilitátor akkor tudja kivitelezni, ha ennek a leírásnak megfelelő módszertannal tervezett kurzusról vagy eseményről van szó, ahol érték az eszmecsere, az új utak és kapcsolatok felfedezése és olyan produktumok előállítása, ami korábban nem létezett.

A kézikönyv mindenkinek szól, aki lelkes, de még nincs sok tapasztalata az online tanulás tervezésében, kísérésében, ugyanakkor sok újat mondhat annak is, aki a tanítási tapasztalata során főként gyerekekkel és serdülőkkel foglalkozott.

Olvassa el a kiadványt online vagy töltse le PDF formátumban!