Digitalizáció és együttműködés a köznevelésben: hozzájárulás Európa digitális oktatási cselekvési tervéhez

A Tempus Közalapítvány szerepe a digitális technológiák adaptálásában és az erre irányuló készségek fejlesztésében az oktatás területén.

A Covid-19 járvány ráirányította a figyelmet arra, hogy javítani kell a technológia használatát az oktatásban és a képzésben, adaptálni kell a pedagógiai módszereket és fejleszteni szükséges a digitális készségeket, mindezt a szereplők széleskörű együttműködésének támogatásával. Mindebben a Tempus Közalapítvány is szerepet vállal.


A digitális technológia, amennyiben azt a pedagógusok és oktatók szakszerűen, méltányosan és hatékonyan alkalmazzák, teljes mértékben támogathatja azt a célt, hogy minden tanuló magas színvonalú és inkluzív oktatásban és képzésben részesüljön. A technológia az együttműködésen alapuló és kreatív tanulás hatékony és elkötelezett eszköze lehet, segíthet a tanulóknak és az oktatóknak a digitális tartalmakhoz való hozzáférésben, azok létrehozásában és megosztásában is. Azt is lehetővé teheti, hogy a tanulásra az előadóterem, az osztályterem vagy a munkahely falain kívül kerüljön sor, nagyobb szabadságot biztosítva ezzel a fizikai elhelyezkedés és az órarend korlátaihoz képest. Az összefogás és az együttműködés a digitális oktatás terén soha nem volt fontosabb, mint napjainkban – írja a Bizottság a Digitális oktatási cselekvési terv előzményeként.


Az Európai Bizottság – felismerve a terület szakpolitikai jelentőségének növekedését – 2020-ban széles körű konzultációkat szervezett, hogy információt és bizonyítékokat gyűjtsön a Digitális oktatási cselekvési terv elnevezésű kezdeményezés kidolgozásához.

Ezekhez jól kapcsolódnak a Tempus Közalapítvány tevékenységei is. A közalapítvány a 2000-es évek első évtizedének a végétől folyamatosan azon dolgozik, hogy a dinamikusan változó környezetben is stabil, a pedagógusok számára hiteles forrást nyújtó platformokat működtessen, hazai és nemzetközi projektekkel, kezdeményezésekkel járuljon hozzá az oktatási szektor digitalizációjához, a szereplők ezen a területen történő aktívabb együttműködéséhez. Ezért jött létre a folyamatosan bővülő Digitális Módszertár, és ezért szervezzük meg 2012 óta a Digitális Tér Konferencia programjait is. A digitális kompetenciafejlesztés területén szerzett sokéves tapasztalatokat pedig egy önálló képzésben (Alma a fán – Az együttműködő tanulás támogatása IKT eszközökkel) kamatoztatjuk tovább. A 21. századi modern tanári professziót fókuszba állító pedagógus-továbbképzéseinkről és Magyarország legnagyobb nyílt online kurzusát is életre hívó A tanulás jövője kezdeményezésről itt olvashatnak tovább.


A társadalmi és szakpolitikai egyeztetéseket követően a Bizottság megfogalmazta a következő évtizedre szóló Digitális oktatási cselekvési tervét, amelyben két fő prioritást határozott meg.

  • A magas színvonalú és inkluzív digitális oktatás előmozdításának az egész társadalom közös erőfeszítésének kell lennie. Ez a szakpolitikák és a szereplők összekapcsoltságának javítását, a szektorban részt vevő szakemberek képzését és az oktatási, valamint a képzési terület teljes digitális transzformációját jelenti.
  • A digitális készségek és kompetenciák fejlesztése a teljes digitális transzformáció érdekében. A digitális jártasság és annak elsajátítása minden korosztály számára lehetővé teszi a reziliencia növelését és az európai versenyképességet.


Tudásmegosztással a tanulás támogatásáért

A Digitális Módszertár hazánkban egyedülálló adatbázis, amely a pedagógiai témák, célcsoportok, tantárgyak széles körében kínál részletes leírásokkal kiegészített módszertani ötleteket tanárok számára. Az évről évre meghirdetett, tanároknak és tanárszakos hallgatóknak szóló felhívás és módszertani ötletpályázat segítségével a módszertár folyamatosan fejlődik, gyarapszik. A felhívásra beérkezett ötletek közül a legjobbakat Digitális Pedagógus Díjjal is jutalmazzuk. A feltöltő pedagógusoknak köszönhetően immár mintegy 500 szakmailag lektorált módszertani ötlet érhető el ingyenesen az adatbázisban. A Digitális Módszertár látogatottsága és az ötletek felhasználása is jelentősen javult az elmúlt évben.

2021-ben harmadik alkalommal nyitotta meg kapuit Magyarország és a Kárpát-medence legnagyobb, magyar nyelvű nyílt online kurzusa, A tanulás jövője MOOC. Ebben az ingyenes kurzusban pedagógusok és a téma iránt érdeklődő szakemberek tanulhatnak kiemelkedő pedagógusoktól az előzetes igényfelmérésen megszavazott témákban. Idén az együttműködő tanulás és tanítás, az online mérés és értékelés, valamint a játékosítás témákban készítettünk tananyagot. A teljesen online tananyag az elméleti alapozás mellett konkrét online, digitális eszközök részletes bemutatását is tartalmazza, a Digitális Módszertárból átemelt jó gyakorlatokkal megtámogatva. A tananyag elsajátításán túl a kurzus legnagyobb értéke az évente mintegy 1700 motivált, tanulni és fejlődni vágyó résztvevő online együttműködése és tudásmegosztása.

Résztvevőink idén is döntő többségében általános iskolai és középiskolai tanárok voltak, de örülünk, hogy évről évre óvodapedagógusok, felsőoktatási oktatók és további oktatási szakemberek is csatlakoznak a kurzushoz. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján úgy látjuk, hogy a szektorok közti tudásmegosztás rendkívül hasznos, az különböző korosztályokat tanító és különböző iskolatípusokból érkező résztvevők is sokat tanulhatnak egymástól. A közel 100%-os résztvevői elégedettség bizonyítja a kurzus magas szakmai színvonalát.

A tanulás jövője kezdeményezés a mindennapi pedagógiai gyakorlat digitális eszközökkel való támogatásáról és a tanárok együttműködő tanulásáról szól. A tanulás jövőjében a pedagógusok más szakmabeliekkel és szektorközi partnerekkel működnek együtt, miközben tanulnak egymástól, és közösen reflektálnak a saját gyakorlatukra. A Tempus Közalapítványnál úgy gondoljuk, hogy a pedagógiát nem a digitális eszközök, hanem a pedagógusok gondolkodása, szemléletük formálása teheti eredményesebbé, az osztályterem sikerességének záloga pedig – bármit is tekintünk jelenleg, a pandémia időszakában osztályteremnek – maga a pedagógus. Ezért az online tartalmaink (tananyagok, online kurzusok, kommunikációs csatornák) is minden esetben azt közvetítik, hogy hogyan és milyen pedagógiai célokra tudják a pedagógusok jól használni a technológiai eszközöket.


Büszkén jelentjük, hogy a 2021-es Európai Tudásmenedzsment és Szellemi Tőke Kiválóságai (European Knowledge Management and Intellectual Capital Excellence) éves díjátadóján A tanulás jövője kezdeményezés és a Digitális Módszertár, a mintegy 150 jelentkezőből a döntőbe, a legjobb 8 közé került. A díjon a tudásmenedzsment jógyakorlatainak olyan ötletgazdái mérkőztek meg,mint az Európai Űrügynökség és több Fortune 500 cég.


Amennyiben szeretne értesülni a legfrissebb kezdeményezésekről, kövesse A tanulás jövője Facebook oldalt, az ingyenes videós tananyagokért pedig iratkozzon fel A tanulás jövője Youtube-csatornára! Csatlakozzon közösségünkhöz, vegyen részt kurzusainkban, gyarapítsa saját tudását és ossza meg közösségünkkel jó gyakorlatait, ötleteit!