A tanulás jövője MOOC - Gyakori kérdések

A képzéssel kapcsolatos gyakran ismételt kérdések gyűjteménye.

Mi az a MOOC?

A MOOC (Massive Open Online Course), azaz tömeges nyílt online kurzus egyre népszerűbb képzési forma világszerte. A képzésekhez bárki csatlakozhat, a tananyagok és a feladatok online érhetők el. A kurzusok sikeres elvégzéséhez általában teljesíteni kell bizonyos követelményeket ugyanúgy, mint egy hagyományos képzési forma esetén, például vizsgamunkákat kell készíteni, kvízeket kitölteni vagy bizonyos mennyiségű tananyagot bizonyítottan elsajátítani.




Miről szól "A tanulás jövője MOOC"?

A mindennapi pedagógiai gyakorlat digitális eszközökkel való támogatásáról és arról, hogy tanárok együttműködnek tanárokkal, tanulnak egymástól és közösen gondolkodnak a saját gyakorlatukról. Azt gondoljuk, hogy a pedagógiát nem a digitális eszközök, hanem a pedagógusok gondolkodása, szemléletformálása változtatja meg, a változás kulcsa maga a pedagógus. Ezért a kurzus arról szól, hogy hogyan és milyen célra tudjuk jól használni a technológiai eszközöket. A kurzus moduljai épp ezért nem egyes digitális eszközökhöz, hanem horizontális, mindenkit érintő témákhoz kapcsolódnak.




Ki vehet részt a kurzuson?

A kurzuson bárki részt vehet, aki kitölti a regisztrációs űrlapot. A kitöltés csak 2-3 percet vesz igénybe. A kurzust elsősorban gyakorló pedagógusoknak készítettük, de részt vehetnek felsőoktatásban dolgozó oktatók, kutatók vagy a téma iránt érdeklődő más oktatási szakemberek, felsőoktatási hallgatók is.

A tanulás jövője MOOC 2022 regisztrációja várhatóan 2022 februárban lesz elérhető.




Miben más a 2022-es kurzus, mint a korábbi évek kurzusai? Lesz-e változás a tartalomban, érdemes-e idén is elvégeznem?

A tanulás jövője MOOC minden évben új tartalmakkal és tevékenységekkel várja a résztvevőket! 




Mik lesznek a 2022-es év témái a kurzusban?

Az idei év témái, a résztvevők által kitöltött igényfelmérés eredményei alapján az alábbiak:

  • Együttműködő tanulás és projektpedagógia
  • Mérés – értékelés
  • Játékosítás




Hány hétig tart a kurzus?

A kurzus bevezető hetét követően minden héten 1-1 új tananyagmodul nyílik. Az utolsó modul nyitását követően körülbelül 3 hét áll a rendelkezésre a kötelező feladatok beadására. A kurzus teljes időtartama így körülbelül 6 hét. A bevezető modulra és a tananyagmodulokra 5-5 órányi kötelező tartalmat és tevékenységet tervezünk, így a teljes kurzus elvégzéséért 20 órának megfelelő részvételi igazolást tudunk kiállítani.

A kurzus indulása: április 13.

Feladatok leadási határideje: május 22.




Mi fog történni velem, hogyan vehetek részt a kurzusban?

Először is regisztráljon, a regisztráció hamarosan elérhető a Tempus Közalapítvány honlapján! 

Ezután kövesse a hétről-hétre megjelenő tartalmakat, tananyagokat, videókat és vegyen részt a kiírt tevékenységekben. A kurzusban lesznek „kötelező” és „választható” tartalmak. A kötelező tartalmak elvégzéséről részvételi igazolást állítunk ki azoknak, akik ezt igénylik. A választható tartalmak a tudásbővítésről, a további interakciókról szólnak.

A heti tartalmakról és tevékenységekről, illetve a visszajelző kérdőívekről ún. hirdetményekben fogjunk tájékoztatni a résztvevőket. A hirdetmények tartalmazzák az adott hét legfontosabb információt. A hirdetményeket – ha csak másképp nem döntött az értesítési beállítások során – mindenki a saját email címére kapja.

A kurzusban lehetőség nyílik számos videó megtekintésére, tananyagokat tartalmazó weboldalak meglátogatására, de arra is, hogy fórumokban fejtse ki  véleményét, illetve a tapasztalatait vagy akár arra is, hogy másokkal közösen végezzen tevékenységeket, alakítson ki jövőbeni közös projekteket vagy csak egyszerűen: tanuljon másoktól.

Kurzusunkat a részvevők közti együttműködésre alapozva építettük fel. Több fórum és társértékelés várható, amelyekben számítunk arra, hogy nem csak a kurzusban elérhető tartalmakból, hanem egymás tapasztalatából is rengeteget fognak tanulni. Hiszünk abban, hogy a tanári kollaboráció az, ami a digitális kompetenciák fejlesztésének egyik fő mozgatórugója lesz a pedagógusok körében. Ennek fényében hirdetjük meg évről-évre a Digitális Módszertár felhívását is. Amennyiben a bevezető modul befejezése után is kérdései vannak a kurzusról, írjon a tanulasjovoje@tpf.hu címre!

A kurzus rólunk, pedagógusokról és a mindennapi pedagógiai gyakorlatról szól. Arról, hogy hogyan tehetünk többet saját magunkért és a többi pedagógusért. Azt reméljük, hogy ez a kurzus nemcsak tanulási lehetőségeket kínál majd, hanem olyan együttműködések kialakítását is segíti majd, amelyek a kurzus nélkül nem jöhettek volna létre.




Teljesen kezdő vagyok, felvehetem a kurzust?

Persze! A kurzust úgy alakítottuk ki, hogy teljesen kezdőként is érdekes, izgalmas és változatos tevékenységekben vehet részt és kifejezetten a témával ismerkedők számára készített leírások segítségével kapcsolódhat be a közös munkába. Regisztráljon és csatlakozzon bátran!

Annak érdekében, hogy különböző előzetes tudással rendelkező kollégáknak is érdekes legyen a kurzus, két tanulási utat különböztetünk meg (kezdő és haladó). Résztvevőként előre nem kell eldönteni, melyik tanulási utat választja, minden modulban szabadon eldönthető az érdeklődési irány és akár mindkét tanulási út feladatai elvégezhetőek. A magukat kezdőnek tartó (de reményeink szerint a kurzus végére rutinosabb) résztvevők számára készített tevékenységeket ezzel a fejléccel jelöltük.




Már nem vagyok kezdő, sőt, inkább profinak mondanám magam, érdemes felvennem a kurzust?

Persze! A kezdő tanulási út mellett a haladó vagy profi tanulási út biztosan kínál érdekességeket, izgalmas tevékenységeket. A tanulási utak kialakításában profi pedagógusok vettek részt, akik biztosan tudnak újdonságokat mutatni. Másfelől: mikor adódik lehetőség több száz lelkes pedagógussal találkozni egyszerre? :) Regisztráljon és csatlakozzon bátran!

A haladó IKT tudással rendelkező kollégáknak olyan tartalmakkal és feladatokkal készülünk, amelyek már igényelnek némi gyakorlottságot az eszközök használatában és feltételezik, hogy a pedagógusnak már van tapasztalata hasonló eszközökkel. Ezeket a tartalmakat ezzel a fejléccel fogjuk ellátni.




Mennyi időt vesz igénybe a kurzus elvégzése?

A tartalmakat és a kötelező tevékenységeket úgy állítotjuk össze, hogy heti 5 óra ráfordítással elvégezhetőek legyenek. A kötelező tartalmakon felül további heti 3-5 órára elegendő tartalmat, tevékenységet kínálunk. A tartalmak a kurzusban bármikor elérhetőek, azaz akkor sem marad le senki, ha például a következő héten nem tud részt venni az adott heti feladatokban.

A tartalmak és a tevékenységek nincsenek időhöz kötve, azaz a heti feladatok elvégezhetőek kedden este, szerda hajnalban vagy akár szombaton délután is, egyben az összeset vagy akár részleteiben is. Ez csak az egyéni időbeosztáson múlik. Ezért is jó a MOOC.




Mi történik, ha az adott héten nem tudok részt venni a feladatokban?

Nem éri veszteség, a tartalmakat később is megtekintheti és a tevékenységekben is részt vehet a kurzus egész időtartama alatt.

Bár a tananyagok elérhetőek lesznek, facilitátoraink csak a kurzusban közzétett határidőig beadott feladatokat javítják, így legkésőbb adott időpontig kell minden feladattal elkészülni, amennyiben részvételi igazolást szeretne kapni. 




Kik lesznek az oktatók?

A MOOC egy online kurzusforma, amelyet online facilitátorok támogatnak. A facilitátorokról hamarosan további információkat is biztosítunk.

Facilitátoraink idén is Digitális Módszertár díjazott pedagógusok, általános iskolai és középiskolai tanárok vegyesen.




Hogyan szerveződik a kurzus?

A kurzus időtartama alatt 5 modult végezhető el egy online tanulási keretrendszer, a Canvas segítségével. A modulok az előzetes igényfelmérésben megszavazott 3 kiemelt téma köré szerveződnek (két bevezető modullal kiegészítve).

A modulok sorrendje kötött, így a tanulási útvonal is részben kötött lesz. Viszont számos dologban van választási lehetősége: a kurzus szintje (kezdő vagy haladó), feladatokban és tevékenységekben való részvétel, vagy akár egyes modulok kihagyása. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a kurzus elvégzéséről csak akkor tudunk számodra igazolást kiállítani, ha az összes modul kötelező tevékenységeiben részt vesz.




Hogyan kötődik ez a téma a Tempus Közalapítványhoz, miért a Tempus hirdeti ezt a kurzust?

A Tempus Közalapítvány több évtizedes szakmai múlttal rendelkező, dinamikus és munkavégzésében igényes, közhasznú szervezet, amelynek célja a közös európai értékek és célok képviselete és közvetítése az oktatás, képzés területén, valamint a magyar oktatás-képzési rendszer megismertetése és érdekeinek képviselete nemzetközi környezetben.

Kiemelt feladatunknak tekintjük, hogy a magyar oktatási és képzési szektort és az emberi erőforrásokat hozzásegítsük az európai integráció által kínált lehetőségek hatékony és eredményes kiaknázásához, hazai és nemzetközi pályázati programok koordinálásával, képzések kidolgozásával és megvalósításával, valamint szakértői segítségnyújtással. Kiemelt célunk a helyzetünkből adódó speciális tudás és szemléletmód széles körű és egyben strukturált terjesztése. Közalapítványunk elkötelezett mindazon hazai és külföldi szervezetekkel, szakértőkkel való együttműködés iránt, akik a céljaink megvalósításában partnereink lehetnek.

Mi abban hiszünk, hogy a digitális oktatás fejlesztése, mint a Közalapítvány felvállalt témája, sikerrel járulhat hozzá a teljes oktatási-képzési szektor átalakulásához. Az ingyenes Tanulás jövője MOOC mellett más akkreditált képzéseket is kínál a Közalapítvány, a képzési kínálat erre a linkre kattintva tekinthető meg.




Hogyan kapcsolódik a kurzus a Digitális Módszertárhoz?

Ezer szálon! A kurzus alapelvei – együttműködés, közös tanulás, tanárok részvétele és tudásmegosztása – megegyeznek a Digitális Módszertár (DM) alapelveivel is. A módszertár az IKT eszközök kreatív használatával kapcsolatos, a tanításban-tanulásban alkalmazható ötletek és projektleírások gyűjteménye, gyakorlati és módszertani tanácsokkal, valamint letölthető csatolmányokkal. A gyűjteményt tanárok fejlesztik – tanároknak. A módszertár bárki számára elérhető, ingyenes tartalmakat biztosít, a néhány perces gyakorlatoktól kezdve a többhetes projekttervekig.

A Digitális Módszertár közvetlenül böngészhető – az eddig feltöltött ötletekkel és a korábbi felhívásokkal együtt – a www.digitalismodszertar.tka.hu oldalon. A hamarosan megjelenő idei felhívás elérhető lesz a honlapunkon. Kísérje figyelemmel híreinket!




Szeretnék kapcsolatba lépni a szervezőkkel, hogyan tehetem ezt meg?

A kurzussal kapcsolatban a tanulasjovoje@tpf.hu email címre várjuk megkeresését. Igyekszünk gyorsan válaszolni. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a legaktívabb időszak számunkra hétfőtől péntekig 8.30-17.00 közötti időszak, ekkor tudunk gyorsan válaszolni a beérkező kérdésekre.




Szeretnék kapcsolatba lépni a kurzus facilitátoraival, hogyan tehetem ezt meg?

Jelentkezzen be a kurzusba és keresse meg az adott hét facilitátorát (az adott modul bevezető oldalán), küldjön neki üzenetet, és hamarosan választ kap a kérdéseire.




Ki kaphat részvételi igazolást?

A részvételi igazolásra való jogosultsághoz minden modulban (minden héten egy új modul lesz elérhető) teljesíteni kell az adott modul bizonyos kötelező elemeit. Minden modul elején egy bevezető oldalban összefoglaltuk, hogy az adott modulban milyen kötelező elemek találhatóak. Bizonyos modulokban választható, hogy melyik kötelező elemet végzi el.




Ki olvassa a fórumbejegyzéseimet, feladataimat, ki értékeli azokat?

A kurzusba beadott munkák értékelését is 6 fős facilitátor gárdánk végzi. A kurzus feladataira beadott munkákat ők javítják, és ők írnak rájuk visszajelzéseket.

A fórumbejegyzéseket lájkolni is lehet, ezt azonban bármelyik résztvevő megteheti, ezzel jelölve a neki tetsző bejegyzéseket, kommenteket.




Mennyi pontot érnek a feladatmegoldások?

A teljesített feladatok (pl. később beadandók), fórumbejegyzések (amelyek nyilvánosak a kurzusban) mind olyan feladatok, amelyeket a szervezők és a facilitátorok folyamatosan értékelnek. Az értékelés a beadott feladatok esetében az idei kurzusban a következőt jelenti: a facilitátor „Kész”-re állítja a feladatot, ezzel jelezve, hogy a kiírt feladatot a követelményeknek megfelelőnek tartjuk és elfogadjuk. Emellett a facilitátorok bizonyos feladatoknál személyre szóló, szöveges visszajelzéseket is adnak a kurzusban beadott feladatra. A szöveges üzeneteket és az értékelt feladatokat is az Értékelések menüben tekintheti meg. A feladatokra pontokat nem osztunk, az értékelési rendszert úgy állítottuk be, hogy a „Kész”-re állítás mellett főleg a szöveges visszajelzésekre helyezzük a hangsúlyt.




Akkor nem is fontos, hogy mit és milyen minőségben adok be?

Dehogynem! A feladatok teljesítését az alapján is vizsgáljuk, hogy a kritériumoknak megfelel-e, minőségi munka került-e beadásra, amely megfelel az előre meghatározott kérdéseknek, feladatoknak. A facilitátorok akkor állítják „Kész”-re a feladat teljesítését, ha a beadott munka teljesíti a kritériumokat. Amennyiben az első beadásnál még nem teljesülnek a kritériumok, először egy „Hiányos” értékelést küldünk majd, és szöveges üzenetben jelezzük, hogy mivel fejleszthető még a beadott produktum. Érdemes tehát a szöveges válaszokat is figyelni, olvasgatni!




Mik az online tanulás előnyei?

Szabad időbeosztás

Az e-learning alkalmazkodik a felnőttek életviteléhez, saját időbeosztás alapján tanulhatnak. Rugalmas, nincsenek térbeli és időbeli korlátok. Fontos előny sokak számára, hogy a résztvevő a saját ütemében tanulhat tanulhat, nézhet meg kapcsolódó linkeket, videókat és egyéb tartalmakat.

Kényelem

Otthonról végezhető a kurzus (bizonyos részek akár okostelefonról megtekinthetők, bár a gyakorlati feladatok néha telefonról nem, vagy nagyon körülményesen teljesíthetőek). Nincs utazás, utazási költségek.

Hozzáférés

Soha nem látott mértékben vált elérhetővé a tudás az online tanulás által. A MOOC-ok (tömeges nyílt online kurzusok) jellegükből fakadóan azért indultak el, hogy a rendelkezésre álló tudás minél szélesebb körben hozzáférhető legyen.

Naprakész linkek és tartalmak

Egy online kurzusban sokkal egyszerűbb a tartalmakat aktuálisan/naprakészen tartani, mint a hagyományos képzési formákban.